توالت فرنگی چیست ؟ - رُسی

همه چیز درباره توالت فرنگی: از تاریخچه تا عملکرد

آنچه میخوانید !

سرویس بهداشتی و توالت فرنگی یکی از بخش های مهم ساخت و یا بازسازی ساختمان است. البته شاید در گذشته حساسیت کمتری برای خرید لوازم سرویس بهداشتی بود. اما با گذشت زمان لوازم سرویس بهداشتی هم تغییر کرد و توالت فرنگی به بازار آمد و بیشتر پزشکان توصیه کردند که از این مدل توالت استفاده کنند تا ستون فقرات کمتر آسیب ببیند. امروزه در اکثر خانه‌ها به خصوص خانه‌هایی که در چند سال اخیر ساخته شده است، در سرویس بهداشتی علاوه بر توالت ایرانی، توالت فرنگی نیز وجود دارد.

توالت فرنگی چیست؟

توالت فرنگی، نوعی تجهیز بهداشتی است که طراحی و ساخته شده تا به کاربران امکان استفاده راحت و بهداشتی را در هنگام انجام نیازهای بدنی فراهم کند. این تجهیز شامل اجزای مختلفی مانند صندلی توالت، مخزن آب، سیستم شستشوی آب، و قابلیت‌های هوشمندی می‌باشد.

تاریخچه توالت فرنگی

توالت فرنگی در سال 1596 اختراع شد، اما تا سال 1851 رواج پیدا نکرد. البته آنچه که در گذشته از آن با نام توالت فرنگی یاد می‌شد، شباهت چندانی به توالت فرنگی‌های این روزها نداشت. قبل از تولید و ایجاد توالت فرنگی، به مجموعه‌ای از سنگ‌های روی هم چیده شده و یا گودالی در بیرون از خانه و یا برخی گلدان‌های مخصوص توالت  می‌گفتند.

شاید در گذشته برای سرویس‌های بهداشتی اهمیت خاصی قائل نبودیم و سرویس‌های بهداشتی تنها یک توالت ایرانی و یک روشویی بود. اما با گذشت سال‌ها سرویس‌های بهداشتی هم تغییر کرد و توالت‌های جدید به بازار آمد. امروزه والهنگ و توالت فرنگی نه‌ تنها یکی از اجزای جدا نشدنی معماری هستند بلکه به یک عنصر مرکزی طراحی داخلی تبدیل شدند. بنابراین شما باید در نظر داشته باشید که سرویس‌های بهداشتی یکی از بخش‌های مهم خانه است. برای مطالعه بیشتر در مورد توالت فرنگی والهنگ مقاله والهنگ چیست را مطالعه کنید.

انواع توالت فرنگی

توالت فرنگی به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در بهداشت و راحتی افراد، انواع مختلفی دارد که بر اساس ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند:

1. انواع توالت فرنگی در مکانیزم تخلیه

شناخت انواع سیستم‌های تخلیه یکی از مهم‌ترین نکات در خرید توالت فرنگی است. چرا که اطلاعات لازم از نحوه تخلیه توالت فرنگی و البته مصرف آب آن را به ما ارائه می‌دهد.

در واقع نحوه تخلیه و سیفون توالت فرنگی مدل‌های متفاوتی دارد که تفاوت آن‌ها در نحوه عملکرد و میزان آب مصرفی آن‌ها است. تمامی این تفاوت‌ها در مکان‌هایی که توالت فرنگی در آن استفاده می‌شود مانند سرویس مهمان، اتاق خواب و یا محل کار بسیار حائز اهمیت هستند.

هم‌چنین برای مکان‌هایی که میزان مصرف آب اهمیت زیادی دارد، این نکات نقش پررنگ‌تری خواهند داشت. در نتیجه دانستن تفاوت این سیستم‌ها به ما کمک می‌کند تا درست‌ترین انتخاب را برای خرید توالت فرنگی و یا توالت فرنگی وال هنگ مکان مورد نظر داشته باشیم.

توالت فرنگی‌ها در مدل‌های مختلف، دارای سیستم تخلیه‌ی متفاوتی هستند. این سیستم‌های تخلیه به صورت آبشاری، گردابی، واترجت و توربوجت تقسیم بندی می‌شود.

– سیستم تخلیه توالت فرنگی گردابی (Vortex)

در سیستم تخلیه گردابی یا Vortex Flushing System تخلیه آب از داخل مخزن توالت فرنگی به درون بدنه نشیمنگاه توالت هدایت و از آنجا وارد کاسه توالت فرنگی وال هنگ و یا توالت فرنگی می‌شود و با عمل چرخش گردابی شکل، سیستم تخلیه توالت فرنگی انجام می‌شود.

تخلیه این نوع سیستم‌ها زمان بیشتری نسبت به سیستم تخلیه ریزشی می‌برد و حجم آب مصرفی آن زیاد است. اما میزان صدای ایجاد شده در هنگام تخلیه از سیستم ریزشی کمتر است و از دیگر مزایای آن این است که احتمال گرفتگی توالت فرنگی با دستمال کاغذی و … خیلی کم است.

– سیستم تخلیه توالت فرنگی ریزشی (Wash Down)

سیستم تخلیه ریزشی - رسی

سیستم تخلیه ریزشی یا Wash Down Flushing System، به این شیوه عمل می‌کند که آب را از داخل مخزن به لبه‌های درونی کاسه توالت فرنگی روانه می‌کند و سپس از سوراخ‌هایی که درون کاسه توالت فرنگی تعبیه شده است، به سمت پایین ریزش پیدا می‌شود. در این سیستم تخلیه توالت فرنگی، عمل شستشو از بالا و از لبه‌های فرنگی به سمت پایین انجام می‌شود. تنها عیب این سیستم تخلیه این است که حجم آب مصرفی آن نسبتا بالا است. در این سیستم تخلیه توالت فرنگی بین ۳ تا ۷٫۵ لیتر آب مصرف می‌شود. 

– سیستم تخلیه توالت فرنگی واتر جت (Water Jet)

سیستم تخلیه واتر جت- کارخانه رُسی

در این‌جا باید اشاره داشته باشیم که سیستم تخلیه واترجت یا Water Jet Flushing System از جدیدترین سیستم‌های تخلیه محسوب می‌شود که از روش شوتینگ استفاده می‌کند. در این نوع سیستم تخلیه توالت فرنگی، علاوه بر دارا بودن سوراخ های سیستم ریزشی، آب از طریق کانالی به شوتینگ توالت فرنگی که در عمق کاسه قرار داده شده است، به بیرون هدایت و عمل تخلیه با فشار انجام می‌شود. به عبارت دیگر این نوع سیستم تخلیه توالت فرنگی از سیستم تخلیه ریزشی برای شستشوی کاسه توالت فرنگی و از سیستم شوتینگ برای تخلیه کامل توالت فرنگی وال هنگ و توالت فرنگی استفاده می‌کند.

مزیتی که این نوع سیستم تخلیه توالت فرنگی دارد این است که حجم آب مصرفی و زمان مورد نیاز برای تخلیه در این سیستم کمتر از مدل‌های قبلی است. همچنین صدای کم در هنگام تخلیه از مزیت‌های دیگر این نوع سیستم محسوب می‌شود.

– سیستم تخلیه توالت فرنگی توربو جت (Turbo Jet)

سیستم تخلیه توربو جت - کارخانه رُسی

سیستم تخلیه توربوجت یا Turbo Jet Flushing System، نیز همانند سیستم تخلیه واترجت از مکانیزم شوتینگ استفاده می‌کند. تفاوت سیستم تخلیه توربوجت با سیستم تخلیه واترجت در مکانیزم شستشوی کاسه توالت فرنگی است. همانطور که گفتیم در سیستم تخلیه واترجت شستشوی کاسه توالت فرنگی همانند سیستم ریزشی انجام می‌شود.

در این نوع سیستم تخلیه توالت فرنگی، علاوه بر سیستم شوتینگی که در کف توالت فرنگی تعبیه شده است در بالای کاسه نیز دو سیستم شوتینگ دیگر قرار داده شده است که باعث می‌شود عمل تخلیه در مدت زمان کمتر و با مصرف آب کمتر در مقایسه با دیگر مدل ها صورت پذیرد. البته باید گفت که زمان تخلیه در این نوع سیستم کوتاه‌تر  و حدود ۵ ثانیه است.

2. انواع توالت فرنگی از نظر جنس

توالت فرنگی سنگی و چینی

توالت فرنگی سنگی و چینی - کارخانه رُسی

توالت فرنگی‌های سنگی و چینی به صورت ثابت نصب می‌شوند و قابلیت جا به جایی ندارند. نصب این توالت‌ها نیاز به نیروی متخصص دارد. توالت‌‌های سنگی و چینی معمولا کیفیت و طول عمر بالایی دارند. این توالت‌ها همچنین قیمت بیشتری نسبت به سایر توالت‌ها دارند و به صورت زمینی یا دیواری قابل نصب هستند.

– توالت فرنگی پلاستیکی

توالت فرنگی پلاستیکی - کارخانه رُسی

توالت فرنگی‌های پلاستیکی نسبت به توالت های سنگی و چینی، قیمت پایین تری دارند. این توالت فرنگی‌ها قابلیت جا به جایی دارند و می‌توان آن‌ها را در هر مکانی که لازم بود، قرار داد. توالت فرنگی‌های پلاستیکی طول عمر و دوام کمتری نسبت به مدل های سنگی دارند.

به دلیل مسائل بهداشتی و رعایت نظافت و نکات مرتبط با سلامت و پاکیزگی، بیشتر توالت فرنگی‌ها را از سرامیک بهداشتی لعاب داده شده تولید می‌کنند. باید بدانید که علاوه بر استحکام و ضخامت سرامیک، ضخامت لعاب و محل‌های لعاب دهی شده در یک توالت بسیار حائز اهمیت است.

بسیاری از توالت فرنگی‌ها در قسمت‌های داخلی و لوله‌های تخلیه نیز لعاب داده می‌شوند، که این موضوع علاوه بر بهبود شرایط بهداشتی سبب عمر و کارکرد بهتر توالت فرنگی‌ خواهد شد و احتمال گرفتگی لوله‌های توالت را کاهش می‌دهد. استحکام و ضخامت سرامیک در کنار کیفیت و ضخامت لعاب بکار برده شده، در عمر یک چینی بهداشتی بسیار نقش دارند. لعاب‌های نامناسب و با ضخامت کم امکان استفاده‌ی سالیان و شستشوی مدام با جرم گیر‌ها را ندارند. 

همچنین لعاب دهی نامناسب و جذب بیش از اندازه‌ی آب توسط بدنه‌ی توالت فرنگی‌ موجب ایجاد آلودگی و بوی بد خواهد شد. کیفیت و ضخامت لعاب و سرامیک بر قیمت توالت فرنگی‌ تاثیر بسزایی دارد، اما از آنجایی که این محصولات در منازل برای سالیان طولانی مورد استفاده و شستشوی مداوم قرار می‌گیرند و جنبه‌ی بهداشتی و سلامتی دارند، پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای تهیه محصول کارآمدتر در واقع نوعی سرمایه گذاری و صرفه جویی در هزینه است.

3- انواع توالت فرنگی از نظر نحوه نصب

یک تفاوت دیگر در توالت فرنگی‌ها مدل ظاهری است که در نحوه نصب نیز تاثیر می‌گذارد. توالت فرنگی‌های رایج بازار در سه مدل یک تکه، دو تکه و وال هنگ ارائه می‌شوند.

– توالت فرنگی یک تکه

توالت فرنگی یک تکه - چینی بهداشتی رُسی

این مدل توالت فرنگی‌ در یک تکه قالب‌گیری می‌شود و مخزن و کاسه توالت به هم متصل هستند. توالت فرنگی‌ یک تکه سطح بهداشت بالایی دارد. زیرا درزها کمتر هستند و تمیز کردن بدنه راحت انجام می‌شود. این مدل‌ها از نظر ظاهری نیز یکپارچگی و فرم بهتری نسبت به مدل دو تکه دارند.

– توالت فرنگی دو تکه

توالت فرنگی دو تکه - شرکت رُسی

در این مدل مخزن و کاسه توالت از هم جدا هستند و نصب آنها نیز جداگانه انجام می‌شود. مدل‌های دو تکه به نگهداری بیشتری نیاز دارند تا آلودگی در درز میان کاسه و مخزن باقی نماند. معمولا قیمت مدل دو تکه کمتر از مدل‌های دیگر توالت فرنگی‌ است و تنوع بیشتری دارند. برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله فرق توالت فرنگی یک تکه و دو تکه را مطالعه کنید.

– توالت فرنگ وال هنگ یا دیواری

توالت فرنگی وال هنگ - شرکت رُسی

وال هنگ جدیدترین و شیک‌ترین مدل توالت فرنگی‌ است. این مدل توالت فرنگی‌ پایه ندارد و بر روی دیوار نصب می‌شود. مخزن توالت در این مدل معمولا درون دیوار قرار می‌گیرد، به همین دلیل حجم بسیار کمتری در سرویس بهداشتی اشغال می‌شود.

این مدل شستشو و نظافت آسانی دارد و به دلیل قرارگیری تجهیزات درون دیوار سروصدا را به حداقل می‌رساند. توالت فرنگی وال هنگ با وجود تجهیزات و استحکامات درون دیوار، مقاومت بسیار بالایی دارد و ارتفاع آن قابل تنظیم بوده و مصرف آب بسیار کمتری دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت وال هنگ و توالت فرنگی: کدام یک برای شما بهتر است؟

4- انواع توالت فرنگی بر اساس استحکام و نشیمن

در استفاده از توالت فرنگی وال هنگ و یا توالت فرنگی‌ مهمترین مسئله این است که توالت بتواند وزن افراد را تحمل کند. بنابراین در خرید انواع توالت فرنگی‌ توجه کنید که از توالت‌های با استحکام بالا و لایه‌های ضخیم‌‍ تر استفاده کنید.

جالب است بدانید که این موضوع را می‌توان از میزان وزن توالت فرنگی‌ حدس زد که هر چه وزن توالت سنگین‌تر باشد، جنس آن مرغوب‌تر و لایه‌های آن ضخیم‌تر است. همچنین نشیمن توالت فرنگی‌ برای افراد مهم است پس باید از بین انواع توالت فرنگی‌، توالتی را انتخاب کرد که نشیمن آن مناسب افراد باشد.

توالت فرنگی ها بر اساس نشیمنگاه به سه دسته تقسیم می شوند:

– توالت فرنگی با نشیمن بیضی

توالت فرنگی با نشیمن بیضی - کارخانه رُسی

این نوع توالت‌ها با توجه به بیضی شکل بودن آنها و کاسه بزرگ و کشیده ای که دارند، راحت‌ترین توالت‌ها برای افراد هستند. بنابراین اگر در منزل فضای کافی برای نصب توالت فرنگی دارید، حتما این مدل را توالت فرنگی‌ را برای منزل خود خریداری کنید.

– توالت نیمه بیضی

این نوع توالت فرنگی‌، از توالت‌های بیضی بزرگ کوچک‌تر است ولی حالت بیضی خود را حفظ کرده و جای کمتری را اشغال می کند. معمولا در جاهایی که محدودیت فضا زیادی نیست، می‌توان از این نوع توالت فرنگی‌ها استفاده کرد.

– توالت‌های دایره‌ای

این مدل از انواع توالت فرنگی‌ها کیفیت کمتری برای نشستن دارند. بدین صورت که نشستن بر روی این نوع از توالت فرنگی به راحتی نشستن بر روی توالت فرنگی‌های بیضی نیست و افراد مجبور هستند که پای خود را بیش از حد باز کند.

مزایا و معایب توالت فرنگی 

پزشکان برای افرادی که ناراحتی‌هایی در قسمت پا و کمر دارند، سالمندان و بانوان باردار، استفاده از توالت فرنگی‌ را توصیه می‌کنند. اما حتی اگر در سلامتی کامل هستید بهتر است، توالت ایرانی خود را تعویض کنید و یک مدل فرنگی را جایگزین آن کنید. زیرا استفاده دائم از توالت ایرانی به مفاصل آسیب می زند و در دراز مدت مشکلاتی مانند کمر درد و پا درد ایجاد می کند.

دکمه تخلیه توالت فرنگی را دکمه فلاش تانک گویند. این دکمه معمولا در کنار یا بالای مخزن قرار می‌گیرد. بعضی از توالت فرنگی‌ها قابلیت دو زمانه دارند. برای کنترل مصرف بهینه آب بهتر است از توالت دو زمانه استفاده کنید. از این دو دکمه یکی برای تخلیه کل حجم آب و دیگری برای تخلیه نصف حجم آب استفاده می‌شود. بدین صورت می توانیم  میزان آب را با توجه به نیاز انتخاب  و از هدر رفتن آب جلوگیری شود.

علاوه بر زیبایی و کیفیت بالا، یک توالت فرنگی‌ خوب باید با کمترین میزان مصرف آب در کوتاه‌ترین زمان، بدون صدا، بدون ترشح و با قدرت مکش کافی، بیشترین حجم ناپاکی موجود درون کاسه توالت فرنگی را تخلیه و تمیز کند. در سیستم‌های شستشوی پرفشار معمولا هوای داخل فلاش تانک، با فشار زیادی آب را به سمت کاسه توالت فرنگی‌ هدایت می‌کند. در این حالت، فشار آب تمام کاسه را تمیز کرده و از مجرای خروجی توالت خارج می‌شود.

مزایا:

  1. تمیز کردن کاسه با فشار آب
  2. خروج آب با فشار کافی از کاسه

معایب:

  1. سر و صدای زیاد
  2. نگهداری پر هزینه

آکس توالت فرنگی

فاصله مرکز خروجی سیفون تا دیوار پشت محل نصب توالت فرنگی‌ را آکس توالت فرنگی می‌نامند. یکی از فاکتورهای اساسی در تعیین سرویس بهداشتی خارجی اعتنا به میزان فضای موجود در محل نصب آن و خصوصیات فنی و بعدها سرویس بهداشتی خارجی متبوع برای نصب آکس است که باید بین 21 تا 25 سانتی‌متر باشد.

راهنمای انتخاب و خرید توالت فرنگی از کارخانه رُسی

از جمله مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان خرید هر یک از اعضای سرویس بهداشتی به خصوص توالت فرنگی‌ در نظر داشته باشید، شامل موارد زیر است:

1- ابعاد توالت فرنگی

این تجهیزات بهداشتی در ابعاد استاندارد ساخته شده و در اختیار مشتریان قرار می‎گیرند. بنابراین با توجه به فضای حمام، توالت و فردی که قرار است از آن استفاده کند، باید نسبت به خرید آن، سایز توالت فرنگی مناسب اقدام کنید. هر کشور ارگونومی خاص خود را برای طراحی و ساخت توالت فرنگی‌ استفاده می کند که البته سلیقه و قد و قامت افراد نیز بر آن تاثیرگذار است.

2- میزان مصرف آب و سازگاری با محیط زیست

در حال حاضر به علت مشکلات ناشی از کمبود آب، اقدامات زیادی جهت صرفه جویی در مصرف آن اندیشیده می‌شود. به همین دلیل افراد تمایل خاصی به انتخاب وسایل و تجهیزات کم مصرف پیدا کردند. بهترین توالت فرنگی‌ها در واقع همان مدل‌هایی هستند که نه تنها مصرف آب را به حداقل رسانده، بلکه از موادی ساخته می‌شوند که به محیط زیست آسیب نخواهند رساند.

آن‌ها هنگام تخلیه، آب کمتری استفاده کرده و به میزان قابل توجهی منجر به کاهش هزینه‌های مصرف آب می‌شوند. جالب است بدانید که برخی از آن‌ها آنتی باکتریال هستند و آلودگی را به خود جذب نمی‌کنند، در نتیجه سلامتی مصرف کننده را تهدید نخواهند کرد. این مدل توالت فرنگی‌ها، با کمترین ماده شوینده از هر نوع باکتری پاک شده و نظافت را برای فضای مورد نظر به ارمغان می آورند.

3- رنگ توالت فرنگی

اصولاًً اکثر محصولاتی که در بازار وجود دارند به رنگ سفید تولید شدند، اما در سایر کشورها توالت فرنگی‌ در رنگ‌های مختلف به بازار عرضه و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

4- جنس توالت فرنگی

این تجهیزات با توجه به مکان قابل استفاده و کاربرد، از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند، که رایج ترین آن‌ها سرامیک با لعاب است. ضخامت لعاب در زیبایی، کاربرد و قیمت توالت فرنگی‌ تاثیرگذار است. زیرا این وسیله سال ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید از مرغوب‌ترین و با کیفیت ترین متریال‌ها در ساخت آن استفاده شود.

5- نشیمنگاه و درب توالت فرنگی

توالت فرنگی‌ها در اشکال مربعی، بیضی و دایره‌ای ساخته می‌شوند که از بین آن‌ها نشیمنگاه مدل‌های بیضی و مربعی کشیده‌تر بوده و فرد راحت‌تر از آن استفاده می‌کند. این مدل‌ها هر چند فضای بیشتری اشغال می‌کنند، اما آسایش را برای مصرف کننده فراهم می‌کنند. بهترین درب نیز مربوط به مدل‌های معمولی یا مدل‌هایی هستند که آهسته باز و بسته می‌شوند.

6- میزان تولید صدا

هنگام خرید این وسیله بهداشتی به میزان سر و صدای سیفون آن توجه کنید. برخی از مدل‌ها هنگام تخلیه آب سر و صدای زیادی تولید می کنند، بنابراین برای داشتن آسایش بیشتر نمونه کم صدا توالت فرنگی‌ را خریداری کنید.

7- قدرت سیفون

بهترین و کارآمدترین توالت فرنگی‌ مدلی است که سیفون آن به خوبی فاضلاب را به لوله تخلیه منتقل نماید و با قدرت خود مانع از گرفتگی لوله شود. بنابراین این نکته را نیز مد نظر قرار دهید و هنگام خرید به آن دقت کنید.

8- ارتفاع توالت

شما باید برای خرید توالت فرنگی‌، ارتفاعی را انتخاب کنید که هنگام نشستن و بلند شدن راحت باشید. کاسه‌های استاندارد اصولاً نیم‌متر ارتفاع دارند. اما برخی مدل‌ها با ارتفاع 60 سانتی متر نیز ساخته می شوند. مورد دوم برای افرادی که از کمردرد رنج می برند، بهتر است.

خرید توالت فرنگی برند رُسی

قبل از انتخاب هر قابلیت بهتر است با یک هزینه مشخص شروع کنید چون هر مدل از توالت فرنگی‌ و یا والهنگ که انتخاب می‌کنید، باید با میزان بودجه شما همخوانی داشته باشد. خرید توالت فرنگی با بهترین کیفیت و متریال ساخت یک تصمیم حساس و مهم برای خرید محصولات بهداشتی است که در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین شما باید برای سرویس بهداشتی خود بهترین توالت فرنگی را با بالاترین کیفیت خریداری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید هر یک از محصولات بهداشتی شرکت رسی کافی است تا با شماره ۰۳۵۳۸۴۱۳۹۳۶ تماس حاصل نمایید و جهت ارتباط با واحد فروش کارخانه داخلی 2 را شماره گیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *