وال هنگ چیست؟ - رسی

آشنایی با وال هنگ: همراهی مدرن و شیک برای توالت فرنگی

آنچه میخوانید !

هر خانه‌ای نیازمند توالت است و هیچ سرویس بهداشتی، بدون آن کامل نمی‌شود. در گذشته توالت فرنگی‌های سنتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و ورود طراحی داخلی ساختمان به عرصه ساختمان سازی، توالت‌های سنتی جای خود را به توالت های wall hung یا وال هنگ داده‌اند.

توالت وال هنگ چیست؟

توالت‌های دیواری یا وال هنگ یک خلاقیت مدرن و عنصری کلیدی در سرویس بهداشتی و حمام در عصر معاصر هستند. در واقع وال هنگ یا همان توالت فرنگی وال هنگ به جهت ایجاد فضای شیک و مدرن و همچنین اشغال فضای کمتر به نسبت توالت‌های فرنگی معمولی، زیبایی خاصی به محیط بخشیده و در نهایت مورد پسند و انتخاب اکثر طراحان قرار گرفته است. در ادامه نیز تفاوت توالت فرنگی و والهنگ را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وال هنگ (Wall Hung)، در واقع تعبیری از مجموعه تجهیزاتی است که، بر روی دیوار نصب شده و فاقد پایه بوده، یا به نوعی برروی دیوار شناور هستند. به صورت معمول، کلمه وال هنگ جهت اجزای سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که می‌تواند شامل: کابینت‌ها، سینک های روشویی، شیرآلات و توالت‌ فرنگی باشد.

اجزا والهنگ:

در هنگام نصب وال هنگ، تمام تجهیزات درون دیوار قرار می‌گیرد و فقط یک سری از قطعات بر روی دیوار نصب و قابل رویت است. در خصوص توالت فرنگی‌ها نیز به همین روال است. به نحوی که کلیه لوله و اتصالات مخزن درون دیوار قرار می‌گیرد و در نهایت کاسه توالت بر روی دیوار نصب و تعبیه می‌شود.

توالت فرنگی‌هایی قدیمی نیز شامل مدل‌هایی بود که بر روی زمین پایه داشتند و تخلیه فاضلاب هم از همان نقطه‌ی اتصال به زمین صورت می‌گرفت. اما وال هنگ بر روی زمین هیچ نقطه‌ی اتصالی ندارد و تمام قسمت‌های فلاش تانک آن داخل دیوار جای داده شده است. ابعاد وال هنگ به این شکل است که طول آن از ۵۰ سانت شروع می‌شود و می‌تواند تا حداکثر ۶۰ سانتی‌متر هم باشد. اما در توالت فرنگی‌های معمولی این اندازه می‌تواند بین ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر متغیر باشد.

انواع توالت فرنگی وال هنگ

مدل‌های مختلف توالت فرنگی وال هنگ نه تنها از نظر ظاهری و طراحی بیرونی تفاوت های زیادی با هم دارند، بلکه از نظر ساختار داخلی، نوع تخلیه و ابعاد و انتشار بو و سر و صدا  نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

بصورت کلی توالت‌های فرنگی را به دو دسته سیفونی و واش دون (WASH DOWN) طبقه بندی می‌کنند که مربوط به نوع سیستم تخلیه آنها است. در اصل توالت فرنگی وال هنگ بر خلاف نوع قبلی و پایه دار که تنها به صورت سیفونی طراحی می شدند، به دو روش سیفونی و واش دون طراحی می‌شوند.

سیستم تخلیه والهنگ:

این سیستم شباهت زیادی با روش قبلی دارد، هرچند باز هم تفاوت‌های زیادی در آنها دیده می‌شود. ولی نوع تخلیه توالت فرنگی وال هنگ عموماً از نوع سیستم تخلیه واش دان در نظر گرفته می‌شود و تا حدود زیادی مصرف آب را کاهش می‌دهد.

واش دون ( WASH DOWN ) طراحی به نسبت ساده‌تری از سیفونی دارد و به این شکل عمل می کند که با پاشیدن آب با فشار زیاد از اطراف توالت فرنگی کار تخلیه همزمان انجام می‌شود.

به زبان ساده در زمان فشردن دکمه تخلیه، آب با فشار از اطراف وارد توالت فرنگی می‌شود و مستقیماً از طریق یک زانویی کوتاه مواد داخل توالت را به سمت فاضلاب هدایت می‌کند. البته در این روش باز هم سیفون وجود دارد، اما سیفون واش دون 4 تا 5 اینچه است که به نسبت توالت فرنگی سیفونی بسیار بزرگتر است و در عوض طول کوتاه تری نسبت به نوع سیفونی دارد. این روش باعث می‌شود تا آب کمتری در کاسه توالت انباشته شود و این خود روشی جالب برای تشخیص توالت فرنگی واش دون از توالت فرنگی سیفونی است.

  • مزیت سیستم واش دون:

یکی از بزرگترین ویژگی‌های سیستم تخلیه واش دان این است که به دلیل بزرگ بودن مجرای تخلیه، کمتر شاهد گرفتگی در این نوع توالت‌ها بخصوص با افتادن اشیا در آن خواهیم بود. معمولاً این توالت‌ها فلاش تانکی دو زمانه دارند، که بعضاً قابل تنظیم است. به این صورت که سیفون را برای ذخیره سازی آب در حجم‌های مختلف تنظیم می‌کنند.

اما بصورت معمول فلاش بزرگتر 6 لیتر و فلاش کوچکتر تنها 3 لیتر آب را رها می‌کند، که این موضوع کاهش مصرف آب را به همراه دارد. در توالت فرنگی وال هنگ سیفونی معمولاً باید آب زیادی برای تخلیه استفاده شود و در برخی مواقع باید برای تخلیه کامل دو بار سیفون را بکشید.

اما در توالت‌های فرنگی واش دون این موضوع به دلیل دهانه گشادتر تخلیه اصلاً مورد نیاز نیست و تنها با یک بار کشیدن فلاش تانک مواد به کلی تخلیه می شوند. توالت فرنگی وال هنگ مزایا و معایبی هم به همراه دارند که در ادامه به عمده ترین معایب و مزایای توالت فرنگی وال هنگ اشاره خواهیم کرد.

مزایای توالت فرنگی وال هنگ

مزایای توالت فرنگی وال هنگ چیست ؟ - کارخانه رُسی

1- تمیزی و پاکیزگی والهنگ

از آنجایی که کاسه توالت والهنگ به زمین متصل نبوده و به نوعی فاقد پایه است، به راحتی زیر و اطراف آن نظافت می‌شود و هیچگونه لک و زباله غیر قابل دسترسی وجود نخواهد داشت.

2- زیبایی چشم گیر و مطبوع

توالت فرنگی دارای اجزایی مانند فلاش‌ تانک، پایه، شیلنگ و شیر پرکن است که هر کدام از این‌ها اگر نصب شود فضای زیادی را اشغال می‌کند که علاوه بر این از نظر ظاهری، دکوراسیون سرویس بهداشتی را برهم می‌زند و زیبایی را از بین می‌برند. در صورتی که اگر از وال هنگ استفاده کنید تمام اجزای گفته شده در داخل دیوار نصب و از دید ظاهری پنهان می‌شوند.

3- ارتفاع قابل تنظیم

در توالت فرنگی‌های معمولی چون بر روی پایه نصب می‌شوند، ارتفاع ثابت است و نمی‌توان آن را تغییر داد. ممکن است ارتفاع توالت فرنگی برای بعضی افراد مانند سالمندان و یا افرادی که بیماری خاصی دارند، حائز اهمیت باشد. در این صورت می‌توان با استفاده از استراکچر توالت فرنگی وال هنگ، میزان ارتفاع را تنظیم کرد.

4- سکوت و صدای کمتر

در توالت فرنگی معمولی هنگام استفاده از فلاش تانک میزان سروصدای آب بسیار زیاد است و این صدا ممکن است، شما را آزار دهد. در توالت فرنگی وال هنگ فلاش تانک توکار نصب شده است و تمام تجهیزات و لوله‌های آب درون دیوار قرار گرفته است که صدای آب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

5- مستحکم و مقاوم بودن والهنگ

در توالت فرنگی معمولی تمام تجهیزات روی یک پایه نصب شده که در این صورت بسیار ضعیف است. در صورتی که در توالت فرنگی وال هنگ تجهیزات بر روی دیوار نصب می‌شوند و تکیه‌گاه دیوار بسیار محکم‌تر از یک پایه عمل کرده و در برابر ضربه و تکان مقاوم‌تر است.

6- ریملس (Rimless) بهداشت ابدی

به دلیل عدم وجود لبه در کاسه و یا همان طراحی ریملس، دسترسی جهت نظافت کاسه وال هنگ به راحتی ممکن می‌شود و جای هیچگونه لک و جرمی باقی نخواهد ماند. در این مدل‌ها آب به صورت کاملاً یکنواخت تخلیه شده و به تمام سطوح می رسد. این نحوه عملکرد نیز دلیل اصلی برای جلوگیری از رسوب و ایجاد لکه در دراز مدت خواهد بود.

7- اشغال کمترین فضای ممکن

اولین مزیت نصب وال هنگ، ایجاد فضای بیشتر و دکوراسیون مدرن در سرویس بهداشتی است. درست برعکس اکثر نمونه‌های توالت فرنگی قدیمی که فضای زیادی را اشغال می‌کردند، توالت فرنگی دیواری با طراحی منحصر به فرد کمترین فضا را اشغال می‌کند. به این ترتیب حتی افرادی که توالت و یا حمام کوچکی دارند نیز لازم نیست نگران موضوع جا دادن توالت فرنگی در سرویس بهداشتی باشند.

8- عدم نیاز به مخزن آب خیلی بزرگ

در اکثر مدل‌های توالت دیواری در مقایسه با توالت فرنگی‌های قدیمی آب مصرفی مورد نیاز به میزان قابل توجهی کمتر است و به‌ طبع به مخزن آب خیلی بزرگی احتیاج نخواهد بود. البته موضوع مهم این است که مخزن آب کوچکتر والهنگ، به صرفه‌جویی در مصرف آب هم منجر می‌شود.

9- قیمت مقرون به صرفه

همان‌طور که اشاره کردیم اغلب نمونه‌های قابل‌ اعتماد و شناخته‌ شده توالت دیواری از برندهای معتبر مانند رُسی، دارای قیمتی مناسب و مقرون به صرفه هستند. البته ناگفته نماند که حتی در مقایسه با انواع توالت فرنگی معمولی، اختلاف قیمتی چندانی دیده نمی‌شود. بنابراین در اغلب موارد برای خرید انواع وال هنگ درباره هزینه و تعرفه‌ها نگرانی چندانی وجود ندارد.

10- دارای قابلیت تخلیه قوی

وال هنگ یا توالت دیواری با که مجهز به سیستم تخلیه واش داون (Wash Down) است یکی از نمونه‌هایی والهنگ با تخلیه قوی محسوب می‌شوند. البته باید گفت که میزان شدت پاشیدن آب در این تخلیه بالا است و به‌طبع نظافت و تمیزی بیشتری را ارائه خواهد کرد.

معایب توالت فرنگی وال هنگ

1- نصب دشوارتر توالت فرنگی وال هنگ

در مورد وال هنگ، دانستن این نکته ضروری است که تولید کنندگان این وسیله در صورت نصب نشدن آن توسط نمایندگان خود و افراد متخصص گارانتی را باطل می‌کنند. بنابراین شما برای نصب آن نیاز به افراد متخصص دارید. ممکن است شما قبلا تجهیزات سرویس بهداشتی و لوازم جانبی آن را خودتان نصب می‌کردید اما در مورد توالت فرنگی وال هنگ این موضوع صدق نمی‌کند.

2- نیاز به فضای خالی دورن دیوار

به دلیل این که توالت فرنگی وال هنگ دارای تجهیزات و استراکچرهای مختلف است که باید درون دیوار نصب شود پس باید داخل دیوار فضای کافی وجود داشته باشد. دیوار مناسب برای نصب این نوع توالت باید دارای قطر ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر باشد که با توجه به نوع استراکچر وال هنگ این ضخامت کم یا زیاد می‌شود.

بنابراین به عنوان یک راهکار مناسب اگر سرویس بهداشتی شما از قبل ساخته شده و قصد نصب توالت فرنگی دارید، خرید والهنگ توصیه نمی‌شود، چون ضخامت دیوار باید به گونه‌ای باشد که وزن توالت فرنگی و مصرف کننده را تحمل کند. اما اگر در حال ساختن و یا بازسازی هستید و برای نصب وال هنگ یک دیوار مناسب وجود دارد، می‌توانید از این نوع توالت فرنگی استفاده کنید.

3- نوع تعمیر توالت فرنگی وال هنگ

در مورد تعمیر توالت فرنگی وال هنگ دو حالت وجود دارد. اگر خرابی مربوط به تجهیزات بیرونی باشد و مهارت لازم را داشته باشید مانند مدل معمولی آن، می‌توانید خودتان آن را تعمیر کنید. اما اگر خرابی مربوط به تجهیزات داخل دیوار باشد، شما مجبور به تخریب دیوار هستید که علاوه بر زمان‌بر بودن این مسئله نیازمند هزینه‌های خیلی بیشتر از حالت معمولی هستید.

4- هزینه بالای توالت فرنگی وال هنگ

قیمت و هزینه همیشه یکی از فاکتورهای اساسی و مهم مورد توجه خریداران است. از این نظر قیمت توالت فرنگی وال هنگ به مراتب خیلی بیشتر از توالت فرنگی‌های معمولی است. همیشه در هنگام خرید، فاکتورهای زیادی مد نظر بوده که در بین آنها مزایا و معایب جز مهمترین آنان محسوب می‌شود. مزایای وال هنگ به نسبت معایب آن بیشتر بوده و همین امر کمک بسزایی را در جهت انتخاب این نوع از توالت فرنگی مدرن کرده است.

جنس وال هنگ از چیست؟

وال هنگ‌ها به خاطر استحکام و مقاومتی که باید حین استفاده از خودشان نشان بدهند، لازم است از متریال مناسبی نیز ساخته‌شوند. این متریال باید ویژگی‌های زیر را داشته‌باشند:

  • نباید به راحتی ترک بخورند و از بین بروند.
  • باید تحمل وزن افراد مختلف را داشته‌ باشند.
  • نمی‌توان آن‌ها را از متریال با مقاومت بالا اما خشن، مانند سیمان ساخت.
  • به خاطر تماس مستقیم با جریان آب و رطوبت، باید از چگالی خوبی برخوردار بوده تا ذرات آب به درون متریال نفوذ نکند.
  • از طرفی به دلیل قرار گرفتن در سرویس بهداشتی و نوع کاربردشان می‌بایست سطحی بهداشتی داشته و نظافت‌شان آسان و سریع باشند.

در نتیجه بهترین متریالی که می‌تواند در ساخت یک وال هنگ خوب به‌ کاربرده شود، سرامیک است.” البته این نوع سرامیک باید با لعاب‌کاری باکیفیت و آنتی‌ باکتریال همراه باشد. بنابراین می‌توان والهنگ‌‌ها را در گروه انواع چینی‌آلات بهداشتی ساختمانی قرارداد.

معرفی استراکچر توالت فرنگی وال هنگ

استراکچر وال هنگ، همان فلاش تانکی است که پشت دیوار و یا داخل دیوار پنهان شده است. این فلاش تانک به همراه پروفیل‌های فلزی احاطه شده است و وظیفه نگه داشتن وزن توالت دیواری به همراه شخص استفاده کننده را دارد.

در توالت فرنگی زمینی، پایه زمینی وزن شخص را تحمل می‌کند، اما در توالت فرنگی وال هنگ به علت حذف شدن این پایه، وزن کلی محصول و شخص را استراکچر یا اسکلت اصلی والهنگ تحمل می‌کند. استراکچرها از قوطی های فلزی با ابعاد مختلف تولید شده و فلاش تانک توالت نیز درون این استراکچر قرار دارد. خرید استراکچر باکیفیت برای توالت فرنگی وال هنگ یکی از نکات مهم و اصلی به شمار می رود. زیرا این سازه در داخل دیوار کار گذاشته می‌شود و اگر جنس مرغوبی نباشد بعد از چند سال، برای تعویض آن مجبور به خراب کردن دیوار خواهید شد.

وال هنگ بهتر است یا توالت فرنگی معمولی؟

خرید والهنگ معایب و مزایای گوناگونی دارد که اکثر آن ها را برای شما شرح دادیم. حال شاید شما از خودتان بپرسید که باید کدام یک از دو محصول والهنگ و توالت فرنگی معمولی را برای سرویس بهداشتی خود خریداری کنید؟

توالت فرنگی وال هنگ ظاهر مدرن و بسیار زیبایی دارد و فضای بسیار کمی را اشغال می کند و همچنین نظافت آن بسیار آسان تر است. اما در مجموع قیمت بیشتری نسبت به توالت معمولی دارد. بزرگترین عیب توالت فرنگی هزینه تعمیرات آن است که گاهی نیاز به تخریب دیواره دارد تا عیب فلاش تانک برطرف شود اگر محیط سرویس بهداشتی مورد نظر شما فضای کمی دارد و یا به اینکه به ظاهر مدرن و زیباتر سرویس بهداشت اهمیت زیادی می‌دهید بهتر است خرید توالت فرنگی وال هنگ را مدنظر خود قرار دهید.

توالت فرنگی معمولی فضای بیشتری را اشغال می کند و نظافت آن سخت تر است. تنوع توالت فرنگی معمولی از نظر طرح ظاهری و رنج قیمتی بسیار بیشتر از وال هنگ است. توالت فرنگی معمولی هم برای نصب اولیه و هم برای تعمیرات و نگهداری هزینه به مراتب کمتری دارد. بنابراین اگر شما به هزینه‌های مالی اهمیت بیشتری می‌دهید انتخاب توالت فرنگی معمولی برای سرویس بهداشتی شما، بهترین گزینه است.

نکاتی در مورد تجهیزات وال هنگ

  1. شما باید بر اساس طراحی محل سرویس بهداشتی خود، تجهیزات بهداشتی وال هنگ را انتخاب کنید. زیرا امکان دارد محل سرویس بهداشتی شما طوری باشد که برای این گونه از تجهیزات مناسب نباشد. مثلاً اگر قطر دیوار شما کم و یا دیوار نازک باشد، نمی‌توانید از این تجهیزات استفاده کنید.
  2. برای اینکه توالت فرنگی وال هنگ و یا سایر تجهیزات آن را نصب کنید، باید لوله کشی مناسبی انجام دهید و این کار باید از قبل انجام شده باشد.
  3. اگر از تجهیزات توالت فرنگی وال هنگ استفاده می‌کنید، قبل از اینکه طراحی این تجهیزات را انجام دهید، باید حتما با یک متخصص و یا یک لوله‌کش تاسیسات مشورت کنید.
  4. توالت فرنگی وال هنگ حدودا وزنی را تا حدود ۴۵۰ کیلوگرم تحمل می‌کند پس به هیچ وجه در مورد تحمل وزن در آن نگران نباشید. البته این مورد در والهنگ‌های شرکت رُسی متفاوت است و وزن بیشتری تا950 کیلوگرم را تحمل می کند.
  5. ضخامت فلاش تانک در سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی در اندازه های ۱۲ و ۸ سانتی متری است.
  6. اگر خواستید تجهیزات بهداشتی وال هنگ را نصب کنید، حتما باید این کار توسط متخصص مربوطه انجام شود وگرنه این سرویس بهداشتی شامل گارانتی نخواهد شد.

به صورت کلی توصیه می‌شود که اگر قصد تغییرات در سرویس بهداشتی قدیمی خود دارید و یا در حال ساخت و ساز خانه خود هستید تجهیزات خود را از نوع وال هنگ انتخاب کنید. زیرا تمامی معایب این تجهیزات با یک انتخاب هوشمندانه مرتفع خواهد شد ولی محاسن بی شمار آن را در صورت انتخاب بد از دست خواهید داد.

همیشه به یاد داشته باشید که نصب تجهیزات وال هنگ تنها استقرار دادن آنها در سرویس بهداشتی نیست و یک گروه تاسیساتی حرفه‌ای باید با توجه به شرایط منزل شما، دکوراسیون خانه و سرویس بهداشتی، با توجه به ابعاد و اندازه سرویس بهداشتی و همچنین نوع لوله کشی فاضلاب و لوله کشی آب سرد و گرم خانه، به شکلی نصب این تجهیزات را انجام دهند که ضمن ایجاد فضای دلخواه و لوکس شما، تجهیزات بصورت مفید و کارا در کنار هم قرار بگیرند.

خرید و قیمت وال هنگ از کارخانه رُسی

خرید وال هنگ با بهترین کیفیت و متریال ساخت یک تصمیم حساس و مهم برای خرید محصولات بهداشتی است که در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین شما باید برای سرویس بهداشتی خود بهترین وال هنگ را با بالاترین کیفیت خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید هر یک از محصولات بهداشتی شرکت رسی کافی است تا با شماره ۰۳۵۳۸۴۱۳۹۳۶ تماس حاصل نمایید و جهت ارتباط با واحد فروش کارخانه داخلی ۲ را شماره گیری نمایید.


5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *